Pomenuj nepriame pomenovania : bledý ako stena, čo si kto navaril, nech si aj zje,kto neskoro chodí, sám sebe škodí, mlieko mu tečie po brade,padla kosa na kameň.
A: prirovnanie, príslovie, príslovie, porekadlo,porekadlo
B: prirovnanie, porekadlo, príslovie, porekadlo,príslovie
C: príslovie, príslovie, porekadlo,porekadlo, porekadlo
D: prirovnanie, príslovie, príslovie,porekadlo, príslovie
Význam frazeologizmu : Vyhrávajú mu v bruchu muzikanti.
A: je smädný
B: mí chuť tancovať
C: je hladný
D: je veselý
Vznikajú tak, že sa prenáša pomenovanie z jedného predmetu, javu na iný predmet jav -
A: priame pomenovania
B: nepriame pomenovania
C: prirovnania
D: združené pomenovania
Vyber frazeologickú jednotku, ktorá najvýstižnejšie opisuje situáciu :
A: usmieva sa ako slniečko
B: div mu oči nevypadnú
C: hľadí ako teľa na nové vráta
D: prší mu do nosa
Dokonči frazeologizmy : Ako sa do hory volá, ...., Bez práce ...., Vrana k vrane sadá ....
A: tak sa z hory ozýva, nie sú buchty, rovný rovného si hľadá.
B: tak sa z doliny ozýva, nie sú koláče, rovný rovného si hľadá
C: tak sa z hory ozýva, nie sú koláče, kto vysoko lieta.
D: tak sa z hory ozýva, nie sú koláče, rovný rovného si hľadá.
Pomenuj nepriame pomenovania : učím Detvana, kvapky dažďa tancovali, domy ako šperky zo slonoviny, škola ide na výlet
A: metonymia, personifikácia, prirovnanie, metonymia
B: metonymia, personifikácia, prirovnanie, metafora
C: metafora, personifikácia, prirovnanie, metonymia
D: personifikácia, personifikácia, prirovnanie, metonymia
Vyber frazeologickú jednotku, ktorá najvýstižnejšie opisuje situáciu :
A: Kto vysoko lieta, nízko padá.
B: červené jablká
C: jablko nepadá ďaleko od stromu
D: treba pozbierať jablká
Rozlíš : Kto robí, vyrobí. Petera a a Pavol rozsievajú huby.Ťahá ako kôň. Bociany sa tárajú, bude špatný čas.
A: príslovie, pranostika, porekadlo, pranostika
B: porekadlo, pranostika, porekadlo, pranostika
C: príslovie, pranostika, príslovie, pranostika
D: porekadlo, pranostika, príslovie, pranostika
Čo do radu nepatrí ? starobný dôchodok, hojdacie kreslo, obytný dom, vysoká škola, šikovní žiaci, horský bicykel, kolieskové korčule
A: hojdacie kreslo
B: šikovní žiaci
C: kolieskové korčule
D: obytný dom
Čo do radu nepatrí ? piano, flauta, blues, husle, symfónia, harfa, gitara
A: husle
B: gitara
C: harfa
D: piano
Viacslové ustálené spojenia, ktoré pomenúvajú skutočnosť ...., sa nazývajú ...... - osobné auto, železničná stanica,
A: nepriamo, frazeologizmy
B: priamo, združené pomenovania
C: priamo, frazeologizmy
D: nepriamo, združené pomenovania
Podstatné mená detektívny, práca, dospelosť vznikli slovotvorným postupom, ktorý sa nazýva :
A: tvorenie nových slov z cudzích slov
B: skracovanie
C: skladanie
D: tvorenie nových slov odvodzovaním
Označ možnosť, v ktorej sú všetky slová neologizmami :
A: detektív, dospelosť, fascinovať
B: prípad, kriminalista, fascinovať
C: detektív, kriminalista,starká
D: detektív, kriminalista, fascinovať
Pomenuj : ZŠ,Slovnaft,m,atď., TANAP
A: iniciál. skratka,skratk. slovo,značka, značka,skratk. slovo
B: iniciál. skratka,skratk. slovo,značka, skratka,skratk. slovo
C: iniciál. skratka,skratk. slovo,značka, skratka,skratka
D: skratka,skratk. slovo,značka, skratka,skratk. slovo
Čo do radu nepatrí : SND, SR,PSČ, TANAP, SDKU, OU, SNP
A: SND
B: SNP
C: TANAP
D: OU
Čo do radu nepatrí : m,l,km,Sk, s., kcal, kj, kg
A: kcal
B: l
C: kg
D: s.
Čo do radu nepatrí : školský, školopovinný, školák, školáčka, záškolák
A: školáčka
B: záškolák
C: školopovinný
D: školský
Čo do radu nepatrí : zemepis, vodohospodársky, vodoliečba, kúpeľnýpodvodný
A: kúpeľný
B: zemepis, podvodný
C: zemepis
D: kúpeľný, podvodný